A magyarság fennmaradásának kulcsa az értelmiség, különös figyelmet fordítva a pedagógusokra, akik a jövő generációját formálják és irányítják.

A Jókai Mór Nyári Egyetem megnyitója Komáromban (Szalai Erika/Felvidék.ma)
Ünnepélyes keretek között indult el a 33. Jókai Mór Nyári Egyetem Komárom szívében, a Tiszti pavilon impozáns dísztermében, augusztus 4-én délelőtt. Az idei nyári egyetemre körülbelül 120 pedagógus érkezett a Kárpát-medence különböző részeiből, sőt még Angliából is, hogy részt vegyenek a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége által szervezett kiváló szakmai eseményen. A rendezvény nem csupán a tanulás és a tapasztalatcsere színtere, hanem a közösségi összetartozás ünnepe is, ahol a résztvevők új ismeretekkel és inspirációval gazdagodhatnak.
Az ünnepélyes megnyitó során Czibor Angelika, az SZMPSZ Komáromi Területi Választmányának elnöke szívélyesen köszöntötte Balatoni Katalint, a magyar kormány miniszterelnöki biztosát. Továbbá, a rendezvényen részt vett Kiss Dávid, az Oktatási Hivatal Elnöki Kabinetjének főosztályvezetője, Szebelédi Kata, a Pozsonyi Nagykövetség titkára, valamint a Kárpát-medencei pedagógusszövetségek elnökei. Jelen volt Komárom város polgármestere, Keszegh Béla, és a kisebbségi kormánybiztos, Horony Ákos is. A rendezvény különböző szakmai szervezetek és civil társulások képviselőit is összehozta, köztük az SZAKC elnökét és igazgatóját, Somogyi Alfrédot és Hideghéthy Andreát, a Magyar Szövetség elnökét, Gubík Lászlót, valamint a Selye János Egyetem rektorát, Tóth Jánost, és a nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem dékánját, Szekeres Lászlót.
Fekete Irén, az SZMPSZ országos elnöke köszöntőjében kiemelte, hogy a nyári egyetem a korábbi évekhez hasonlóan rendkívül aktuális és fontos témákat tűzött napirendre. A programban szerepelnek a mentálhigiéné és a kiégés megelőzése, valamint a konfliktuskezelési technikák, amelyek elengedhetetlenek a pedagógusok mindennapi munkájában. Emellett az ADHD-s diákok támogatása, a mesterséges intelligencia szerepe az oktatásban, a zeneoktatás, a szövegértés-fejlesztés, és a művészeti nevelés is középpontban áll, mindezek pedig együtt formálják a jövő iskoláját. Irén hangsúlyozta, hogy a különböző szakcsoportok célja nem csupán a tudás átadása, hanem a gyakorlatorientált és inspiráló módszerek alkalmazása, amelyek segítik a pedagógusok szakmai fejlődését, figyelembe véve a jelenkor oktatási kihívásait. Ezen kívül az SZMPSZ Nyári Egyeteme nem csupán egy szakmai fórum, hanem egy fontos találkozási pont is, ahol lehetőség nyílik az eszmecserére, a kapcsolatok építésére, és a közösségi élmények megélésére. "Ez egy olyan esemény, amely évről évre megerősíti a pedagógushivatás értékét és szerepét a felvidéki magyar közösség életében" - tette hozzá.
Balatoni Katalin miniszterelnöki biztos üdvözlő beszédében hangsúlyozta, hogy a nyári egyetemek nem csupán szakmai fejlődést kínálnak a pedagógusok számára, hanem a közösségi összetartozás, a jövőbe vetett hit és a fiatal generációk felelős felnevelésének fontosságát is megjelenítik. Kiemelte, hogy a magyar kormány elkötelezett amellett, hogy támogassa azokat a kezdeményezéseket, amelyek hozzájárulnak az oktatás színvonalának emeléséhez, és egyben erősítik a külhoni magyar közösségeket. Az SZMPSZ stratégiai partnerségére utalva elmondta, hogy az anyaország nem kívülről kívánja a segítséget nyújtani, hanem együttműködik azokkal, akik a magyar gyermekek tanításáért és neveléséért felelősek. Emellett felhívta a figyelmet arra is, hogy a külhoni magyar pedagógusok mostantól jogosultak a magyarországi pedagógusigazolványra, amely a megbecsülés és az összetartozás szimbóluma. "A magyarság fennmaradásának kulcsa az értelmiség, különösen a pedagógusok" – hangsúlyozta. A magyar kormány képviseletében megköszönte a határon túli pedagógusok áldozatos munkáját, valamint az SZMPSZ fáradhatatlan szervező tevékenységét.
A nyári egyetemnek otthont adó város, Komárom polgármestere, Keszegh Béla, köszöntőjében rámutatott, hogy a felvidéki magyar közösség száma 1994 óta csökken, a korfa öregszik, egyre kevesebb gyermek születik, ami egyúttal azt is jelenti, hogy iskolákat és óvodákat kell bezárni. Mint mondta, ehhez igazodni kell, és a felvidéki magyar közösség megmaradását a jó, elérhető, minőségi oktatás határozza meg. "Fontos, hogy erről beszéljünk és az oktatás esetében is meghatározzuk a jövőképünket, hová szeretnénk eljutni, hol szeretnénk látni a szlovákiai magyar közoktatást tíz év múlva" - mondta.
Az ünnepi megnyitó első előadója László Ferenc történész volt, aki Jókai és a nők című előadásával varázsolta el a közönséget. E lebilincselő és szórakoztató műsor keretében a kétszáz éve született írófejedelem életének legfontosabb női alakjait mutatta be. Szó esett Jókai édesanyjáról, első szerelméről, Asztalos Etelkáról, valamint feleségeiről: a hűséges Laborfalvi Rózsáról és második feleségéről, Nagy Belláról. László Ferenc izgalmas történetekkel és személyes anekdotákkal gazdagította az estét, feltárva a női szereplők Jókaihoz fűződő rendkívüli kapcsolatát.
Rövid szünetet követően Kiss Dávid, a magyar Oktatási Hivatal főosztályvezetője üdvözölte a nyári egyetem résztvevőit. Ezt követően Olláry Ildikó, az SZMPSZ szervezési és programkoordinátora bemutatta az egyes szakcsoportok vezetőit. A program folytatásaként Tomoly Róbert, a füleki gimnázium tanára osztotta meg tudását a mesterséges intelligencia világáról. Az ünnepi megnyitót pedig Csenteris András szakjogász zárta, aki a mesterséges intelligencia jogi, szabályozási és etikai kihívásait tárgyalta.
Az esemény során különleges közreműködők léptek fel: Nátek Eszter és Ördögh Zsófia, a Selye János Gimnázium tehetséges diákjai, mellett az ógyallai Feszty Árpád Alapiskola tanulói is megmutatták tudásukat. A komáromi Művészeti Alapiskola oktatói, Fekete Vince és Lohner Mónika, szintén hozzájárultak a rendezvény sikeréhez. Az ünnepség méltó zárásaként a résztvevők együtt énekelték el a Szózatot, mely különleges pillanatokat teremtett.
A nyári egyetem résztvevőit a következő napokban a komáromi Eötvös Utcai Alapiskola tantermei várják, ahol hét különböző szakcsoportban mélyedhetnek el a következő izgalmas témákban: mentálhigiéné és a kiégés megelőzésének módszerei, konfliktuskezelési technikák, az ADHD-s diákok támogatásának lehetőségei, a mesterséges intelligencia szerepe az oktatásban, zeneoktatás innovatív megközelítései, szövegértés fejlesztésének stratégiái, valamint a művészeti nevelés fontossága.