A saját mesterséges intelligenciája az Egyesült Államok légierejének legfejlettebb lopakodó vadászgépének legfőbb kihívása.
Az F-35 Lightning a világ egyik legfejlettebb harci repülőgépe, amely a Lockheed Martin innovációjának gyümölcse. Ez a szuperszónikus, lopakodó csapásmérő vadászgép már 10 ország légierejében megtalálható, míg további kilenc állam várakozik az amerikai gyártású gépek leszállítására, amelyekre már megkötötték a szerződéseket. Legutóbb Románia bejelentette, hogy 32 példányt vásárol az F-35-ösből, ezzel tovább bővítve a gép nemzetközi jelenlétét. Ugyanakkor az F-35 projekt hírhedten zűrzavarosnak számít, hiszen a fejlesztés kezdetétől fogva számos nehézség kíséri. A költségek drasztikus túllépése és a technikai problémák mellett emlékezetes incidens volt 2021-ben, amikor egy F-35-ös a saját magát lőtte le, ami csak tovább fokozta a program körüli feszültségeket. A Pentagon legfrissebb jelentése, amely 382 oldalon át részletezi az F-35-tel kapcsolatos gondokat, jól mutatja, hogy a problémák még mindig nem oldódtak meg.
A dokumentum legérdekesebb része a karbantartást - elvileg - segítő mesterséges intelligenciáról szól: az ALIS (Autonomic Logistics Information System) nevű rendszerrel ugyanis nagyon sűrűn meggyűlik a baja a karbantartást végző személyzetnek. Az ALIS feladata, hogy az F-35-ös kismillió szenzora által gyűjtött információkat elemezze, és megmondja a karbantartóknak, hogy az adott gép milyen alrendszerére férne rá, hogy alaposabban megnézzék. A jelentés szerint az ALIS extrém sokszor ad fals pozitív riasztást, vagyis olyan rendszerekben jelez megszerelendő hibákat, amelyek valójában hibátlanul működnek.
Az ALIS rendszert hét évvel ezelőtt indították el, és azóta folyamatosan próbálják finomítani és átdolgozni a szoftverét, hogy minimalizálják a karbantartók túlzott terhelését. Az utóbbi időben azonban feladták a harcot, hogy valaha is igazán jól működővé tegyék, és inkább egy teljesen új karbantartási segédprogram fejlesztésébe kezdett a Lockheed. Ez az új rendszer, az ODIN (Operational Data Integrated Network), még nem került éles tesztelésre, így a bevezetésének időpontja továbbra is kérdéses.