A Meta bejelentette, hogy felfüggeszti politikai hirdetéseit az Európai Unió területén.


A vállalat a tavaly márciusban az EU által elfogadott rendeletre utalt, amely a politikai hirdetések átláthatóságát célozza meg. Ennek a jogszabálynak a fő célja, hogy fellépjen az információk hamisítványai és a választási folyamatokba történő külföldi beavatkozások ellen.

A Meta amerikai internetes óriásvállalat, amely többek között a Facebook és az Instagram platformokat üzemelteti, pénteken bejelentette, hogy októbertől beszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetéseket az Európai Unióban.

A cég a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló, az EU által tavaly márciusban elfogadott rendeletre hivatkozott,

amelynek célja a fellépés az információk meghamisítása és a választásokba való külföldi beavatkozás ellen. A rendelet előírja például, hogy a politikai hirdetéseket egyértelműen meg kell jelölni, és nyilvánosságra kell hozni azok finanszírozóit.

Az idei októberben életbe lépő jogszabály a Meta szerint "szinte teljesíthetetlen" elvárásokat fogalmaz meg a politikai reklámok átláthatóságával kapcsolatban. A cég véleménye szerint az uniós rendelet komoly működési nehézségeket és jogi bizonytalanságokat teremt, ennek következtében pedig az EU területén teljes mértékben felfüggeszti az ilyen jellegű hirdetések engedélyezését.

Az Európai Unió a 2018-as Cambridge Analytica-botrány következtében jelentősen megerősítette adatvédelmi szabályozását. A brit tanácsadó vállalat jogtalanul gyűjtötte össze a Facebook felhasználóinak adatait, amelyeket politikai kampányokban használt fel, beleértve a 2016-os amerikai elnökválasztást és a Brexit-népszavazást. Az eset rávilágított az adatkezelés átláthatóságának fontosságára, és új irányelvek megalkotásához vezetett az uniós szinten.

A Meta kiemelte, hogy nem az első technológiai cég, amely ilyen döntést hoz: a Google már 2024 végén leállította a politikai hirdetéseket az EU-ban.

Az Európai Unió összesen 700 millió euróra rúgó bírságot szabott ki az Apple-re és a Meta vállalatokra.

A Meta régóta bírálja az EU internetre vonatkozó szabályozását. Július elején bejelentette, hogy bíróság elé viszi az Európai Bizottság által áprilisban kiszabott 200 millió eurós adatvédelmi bírságot. A vállalat ellen több vizsgálat is folyamatban van az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvénye (DSA) keretében.

Mark Zuckerberg, a Meta vezetője, az idei januárban az Európai Unió politikai intézkedéseit a cenzúra formájához hasonlította, míg az uniós bírságokat egyfajta vámként írta le.

Össztüzet zúdítanak az alapértékekre, Mark Zuckerberg szerint Európa és a hagyományos média túlságosan cenzúrázJelenleg a fideszes Nemzeti Ellenállás Mozgalomé Európa legdrágább politikai hirdetési kampánya a Youtube-onNégyötöddel vezet a Fidesz és az Orbán-kormány a Facebookon és az Instagramon elköltött hirdetésekben

Related posts