A BYD szegedi nagyberuházása csúszik, így a kínai vállalat vártnál kevesebb járművet tud majd gyártani hazánkban.


A BYD 2026-ra halasztja a szegedi gyár sorozatgyártásának elindítását, és legalább két évig csökkentett kapacitással kívánja üzemeltetni az üzemet - állítja a Reuters, hivatkozva megbízható forrásokra. Ezzel párhuzamosan a törökországi gyárában a vállalat vártnál korábban kezdi meg a gyártást.

A kínai BYD 2026-ra tervezi megkezdeni a tömeggyártást Magyarországon található elektromosautó-gyárában. Az üzem az első két évben a vártnál alacsonyabb kapacitással fog működni - értesült a Reuters bennfentes forrásokból.

A szegedi, 4 milliárd eurós beruházásból épülő gyár 2026-ban kezdi meg a tömeggyártást, de az első évben csak néhány tízezer járművet fog előállítani, ami töredéke a 150 000 darabos kezdeti kapacitásnak.

A gyár maximális teljesítménye évente 300 000 gépjármű előállítását tenné lehetővé.

A BYD bejelentette, hogy októberben megkezdi tevékenységét Szegeden, ám a pontos dátumot, amikor a sorozatgyártás elindul, nem hozta nyilvánosságra. Az információk alapján a gyártási volumen 2027-re várhatóan növekedni fog, de még mindig elmarad a kitűzött kapacitás céljától.

Miközben a magyar gyártás folyamatában késlekedések tapasztalhatók, addig a BYD törökországi létesítménye váratlanul korábban veszi kezdetét. A Manisában található, 1 milliárd dolláros beruházású üzem, amelynek eredeti tervei szerint 2026 végén kellett volna elindulnia, évi 150 000 autós kapacitással bír.

Már jövőre a várakozások szerint több járművet fog előállítani, mint ahányat a magyar gyár készít.

A források alapján 2027-re a törökországi autógyártás várhatóan túllépi a 150 000 darabot, míg 2028-ban újabb jelentős növekedésre számíthatunk a kibocsátás terén.

A BYD célja a magyarországi gyár felépítése, hogy vámmentesen értékesíthesse autóit az európai piacon. Jelenleg minden BYD modell, amelyet Európában értékesítenek, Kínában készül, és ezekre az EU által kivetett dömpingellenes vám mellett a standard 10%-os vám is vonatkozik. Ez a gyakorlatban összesen 27%-os vámot jelent a BYD számára, amely jelentősen növeli a költségeiket.

A törökországi gyártósorokon készült autók jelentős része szintén az európai piacra fog irányulni, ráadásul ezek vámmentesen juthatnak el az EU területére.

A törökországi gyártás felé való elmozdulás rávilágít arra a kihívásra, amellyel a kínai autógyártók szembesülnek: Európában szeretnének gyártani a büntetővámok elkerülése érdekében, de visszariadnak a régió magasabb bér- és energiaköltségeitől.

A BYD európai piaci teljesítménye robbanásszerű fejlődésen megy keresztül. Az S&P Global Mobility előrejelzése szerint a kínai autógyártó 2023-ban körülbelül 186 000 járművet értékesít Európában, ami jelentős ugrás az előző év 83 000 darabjához képest. Az előrejelzések szerint 2029-re a forgalom várhatóan megduplázódik, elérve a közel 400 000 járműt, így a BYD egyre inkább meghatározó szereplővé válik a kontinens autópiacán.

Forrás: Reuters hírügynökség.

Related posts