Fontos szempontok, amelyeket érdemes figyelembe venni, ha gyermeke gimnáziumi pályafutását tervezgeti!
Tóth Gabi kifejezte csalódottságát, amiért a Dancing with the Stars zsűrije nem tette meg a gratuláció gesztusát a távozásuk után: "Még csak oda se jöttek a végén..."
A Hajnal Gabriellától, a Klebelsberg Központ (KK) főigazgatójától származó ajánlást számos gimnázium már a hivatalos felvételi jelentkezési határidő előtt közzétette saját tájékoztatóikban. A határidő hétfőn járt le, és az intézmények a különböző képzéstípusokhoz kapcsolódóan részletezték a fenntartó által megfogalmazott elvárásokat az írásbeli felvételi vizsgarész pontszámaira vonatkozóan. Az alábbiakban összegyűjtöttük ezeket a pontszámokat:
"javallott" elérni 100 pontból a központi felvételin azoknak a felvételizőknek, akik gimnáziumokba szeretnének bekerülni. Kivételt jelentenek ugyanakkor azok a gimik, amelyek részt vesznek az Arany János Programban vagy a Honvéd Kadét Programban - ezeknél nincs központi elvárás az írásbelin elért eredményekről.
A javasolt megoldás legnagyobb hátránya, hogy amennyiben az intézmények a fent említett kritériumok szerint végzik a felvételi eljárást, akkor számos általános iskolás diák lehet kénytelen lemondani a gimnáziumi továbbtanulás lehetőségéről.
Az Oktatási Hivatal adatai szerint tavaly
A KK elismerte, az intézmények valóban kaptak erre vonatkozóan útmutatást, de - mint fogalmaztak - minden esetben az iskola dönt arról, hogy ezt az ajánlást mennyiben veszi figyelembe. Azt írták, a kezdeményezés fő célja a gimnáziumi képzés "presztízsének" növelése, és hogy a diákok a megfelelő helyen tanuljanak, úgy a gimnáziumokban, mint a szakképzésben.
- Emellett fontos hangsúlyozni, hogy azok a diákok, akik sikeresen felvételt nyertek, képesek legyenek befejezni tanulmányaikat az adott intézményben. Jelenleg több gimnázium is működik, ahol jelentős a diákok áramlása, és az osztályok létszáma alacsonyabb, mint a jogszabályok által előírt minimum - fűzték hozzá a megjegyzésükhöz.
Nagy Erzsébet, a PDSZ ügyvivője szerint ennek az ajánlásnak komoly negatív következményei lehetnek. Például, míg az osztálylétszámok nem feltétlenül változnak, az indítható osztályok száma drasztikusan csökkenhet; előfordulhat, hogy a három gimnáziumi osztály helyett elegendőnek tartanak csak kettőt egy adott évfolyamon. Ezen túlmenően ez egy kormányzati intézkedés is, amely célja a jelenlegi tanárhiány mérséklése, valamint a diákokat a szakképzés irányába terelni, miközben ebben a korai életkorban még nem alakultak ki bennük az életpálya-elképzelések.
Egy névtelenségét kérő gimnáziumi igazgatóhelyettes levele – amelyet Hadházy Ákos tárt a nyilvánosság elé – arra figyelmeztet, hogy a szóban forgó ajánlás valószínűleg a Klebelsberg Központ által indított tesztelési folyamat része lehet. Az illető úgy fogalmaz, hogy "friss és megbízható forrásból értesültem arról, hogy jövőre tervezik ennek a kötelező bevezetését. Valószínűnek tartom, hogy szükség esetén módosítják a vonatkozó jogszabályokat."
- A központból érkező >javaslat
Nagy Erzsébet véleménye szerint a gimnáziumi felvételit alapvetően érintő szabálymódosítást - amely az esélyegyenlőség elvének betartására irányul - nem lenne helyénvaló néhány héttel a jelentkezési határidő előtt bejelenteni. Állítása szerint ez a lépés nem csupán az iskolák autonómiájába történő durva beavatkozást jelenti, hanem a diákok érdekeivel is ellentétes.
A presztízs növelése nem ezen a módon, hanem az oktatás színvonalának fejlesztésével valósítható meg.
- fogalmazd meg másképp, kérlek.
A gimnáziumok kizárólag a legkiválóbb diákok számára fenntartott intézményekként való felfogása elitista nézőpont, amely mögött nincs semmiféle pedagógiai alapelv - hangsúlyozta az ügyvivő. Rámutatott, hogy aggasztóan terjed az a gyakorlat, amelyben bizonyos iskolaigazgatók mereven értelmezik a központi irányelveket, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy megfeleljenek ezeknek az elvárásoknak.