A magyar buszpiac jelenlegi helyzete sokszínű és dinamikus, folyamatos átalakuláson megy keresztül. Az utóbbi években a közlekedési szolgáltatók igyekeznek lépést tartani a fenntarthatóság és az innováció követelményeivel, ami a zöld buszok és elektromos
Október 29-én zajlott le az 55. Autóbusz Szakértői Tanácskozás, melyet a Gépipari Tudományos Egyesület (GTE) és a MABUSZ közösen szervezett. Az esemény, akárcsak az előző években, ezúttal is a festői zsámbéki Drivingcamp területén valósult meg, ahol a szakma képviselői találkozhattak és oszthatták meg tapasztalataikat.
A konferencia megnyitóját a szervezők nevében Takács János professzor, a GTE elnöke és Vincze-Pap Sándor, a MABUSZ elnöke tartotta. Rövid, de tartalmas beszédükben mindketten hangsúlyozták, hogy a magyar buszgyártásnak egy kihívásokkal teli időszakban kell helytállnia. Vincze-Pap Sándor elárulta, hogy az idei évben várhatóan 540-550 autóbusz és körülbelül 40 furgon alapú kisbusz fog készülni Magyarországon.
A szakmai előadók között az Építési és Közlekedési Minisztérium, a MÁV, a BKV és a BKK felszólalói mellett a járműgyártók közül a Kravtex-Kühne Csoport és a BYD, míg a beszállítói szektor képviseletében a SAMPA, a Hübner és a ZF is részt vett.
A minisztérium részéről Szabó Tamás főosztályvezető ismertette a járműbeszerzési terveket, valamint kiemelte, hogy 2018 és 2023 között 2500 új autóbusz érkezett a Volánbuszhoz. A további beszerzéseket illetően elmondta, hogy egyelőre tesztelés alatt áll, melyik hajtásmód lehet a leginkább megfelelő az alternatív hajtások közül: jelenleg 121 tisztán elektromos busz közlekedik a Volánbusznál (pontosabban néhány darabbal kevesebb, egy-két városban még nem állt forgalomba minden Ikarus 120e), emellett további 164 CNG-s buszt is beszerzett a cég. Folyamatban van egy hidrogénes autóbusz üzembe állítása is.
Ami az egyéb üzemeltetőket illeti, Budapesten és a vidéki városokban - azokban, ahol saját cég üzemelteti a helyi járatokat - 81 elektromos buszt szereztek be, ezek közül 13 (jelen állás szerint) Budapesten már selejt, így körülbelül 68 elektromos busz áll az utasok szolgálatában. Azaz közforgalomban hazánkban valamivel kevesebb, mint 200 tisztán elektromos, akkumulátoros busz közlekedik. Folyamatban van mintegy 100 busz beszerzése (ezek zöme Budapestre, az Arrivához érkezik), valamint Kecskemét két hidrogén üzemanyagcellás buszt kíván forgalomba állítani 2026-ban.
Négrádi Tamás, a MÁV Zrt. Közlekedési Szolgáltatások Főigazgatóságának vezetője bejelentette, hogy 2024-ben a Volán buszai összesen 727 millió utazást bonyolítottak le. Ehhez a számhoz hozzáadódik 287 millió vonatos utazás, valamint 70 millió HÉV-es járat. E hatalmas igényeket 5300 autóbusz, 2600 vasúti jármű és 98 HÉV biztosította. Négrádi kiemelte az alternatív hajtású buszok jelentőségét is, továbbá a MÁV-busz szolgáltatásra is utalt, amelyről egy külön cikkben fogunk részletesebben beszámolni.
Tormássy Attila a Kravtex-Kühne legújabb innovációiról és az ezer darabos Credobus-tender kapcsán osztotta meg gondolatait. A részletek iránt érdeklődők számára bővebb információkért itt található a link.
A fővárosi közlekedés aktuális helyzetével kapcsolatban két figyelemre méltó előadásra került sor. Az egyik előadó, Tarsoly András, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közösségi közlekedés forgalmi igazgatója, részletesen bemutatta a legfrissebb járműbeszerzéseket. Kiemelte, hogy az új járművek bevezetése és a szolgáltatások fejlesztése szervesen illeszkedik abba a hosszú távú stratégiába, amelynek célja a fővárosi közlekedési rendszerben a tömegközlekedést használók arányának megőrzése, sőt, növelése is. A rendszerváltás óta a tömegközlekedés népszerűsége 15 éven keresztül csökkent, ám ezt követően fellendülés tapasztalható. Sajnos a koronavírus-járvány újra felértékelte az egyéni közlekedési formákat, ami komoly kihívások elé állította a közlekedési hatóságokat.
A szolgáltatás fejlesztésével kapcsolatban az igényvezérelt járatok kerültek szóba, ezen a téren a 274-es járat (Csobajbusz) új szintet jelent, itt ugyanis már egy szoftver dönti el a beérkező igények alapján, hogy az adott indulásban a busz pontosan milyen útvonalat járjon be.
A budapesti eseményen másik előadóként Szedlmajer László, a BKV vezérigazgató-helyettese lépett fel. Ő mélyrehatóan beszélt a BKV buszbeszerzéseiről, amelyekről a maximidikkel külön cikkben fogunk részletesen foglalkozni. Kiemelte, hogy a most forgalomba álló új buszok révén a cég sikeresen zárta le a 20. századi korszakot: az utolsó, 2000 előtt gyártott busz október közepén került selejtezésre. Erről a járműről néhány héttel ezelőtt az autopro.hu is részletesebb írásban emlékezett meg.
A trolibuszok témája is felmerült a beszélgetés során. Bár a flottában található járművek többsége modern és frissen beszerzett, még mindig találkozhatunk közel 40 éves Ikarus 280-asokkal is, amelyek a régi idők emlékét őrzik. Ugyanakkor az újonnan érkezett Solaris-Škoda trolik első példányai már elérték a tízéves kort, ami azt jelzi, hogy a járműpark megújítása továbbra is időszerű feladat marad.
A rendezvény keretein belül izgalmas buszkiállítás várta az érdeklődőket, ahol a legújabb modellek sorakoztak fel. A BYD eBud B12 mellett a Credobus kínálatából a csuklós és szóló verzió is bemutatkozott, míg a HCC Kft. impozáns emeletes Setra S 531 DT busza is jelen volt. Különösen figyelemre méltó volt az Ikarus legfrissebb elektromos csuklós autóbusza, a 180e, amelyet már alig egy hónapja mutattak be. Az érdeklődők számára lehetőség nyílt arra, hogy a vezetéstechnikai pályán menet közben is kipróbálják ezt az innovatív járművet.




