Hol húzódik a határvonal a kreatív könyvelés és a csalás között az autóipar világában?


Két kínai elektromosautó-gyártó, a Neta és a Zeekr egy érdekes trükkhöz folyamodott: olyan autókat könyveltek el eladásként, amelyeket valójában még senki sem vásárolt meg. A módszerük lényege az volt, hogy előre megkötötték a kötelező biztosítást ezekre a járművekre, így a nyilvántartásban már eladott autókként szerepeltek. Most a hatóságok és a média egyaránt vizsgálatot indítottak az ügy körül.

A kínai autópiac dinamikáját két fő mutató alapján figyelemmel kísérik: az egyik a gyártók által a kereskedőknek eljuttatott autók mennyisége, amelyet "nagykereskedelmi" adatnak nevezünk. A másik pedig a tényleges vásárlók által regisztrált járművek száma, ami kötelező biztosítással történik, és ezt "kiskereskedelmi" adatként azonosítják.

A Neta és a Zeekr egy innovatív megoldással rukkolt elő: még azelőtt megkötötték a kötelező biztosítást a járműveikre, hogy azok ténylegesen gazdára találtak volna. Ezzel a lépéssel sikerült elérniük, hogy az autók hivatalos eladásként szerepeljenek a statisztikákban, így manipulálva a piaci adatokat.

A Neta például 2023 januárja és 2024 márciusa között legalább 64.700 ilyen "előre eladott" autót jelentett le - ez az időszak összesített eladásainak több mint fele volt.

A magyarázat rendkívül egyszerű: a gyártók így tudták elérni belső értékesítési céljaikat, valamint hozzájutni bizonyos állami támogatásokhoz. A Neta 2022 végén indította el ezt a gyakorlatot, amikor az elektromos autókra vonatkozó támogatási programok hamarosan kifutottak - ezért kulcsfontosságú volt, hogy minél több autó értékesítése szerepeljen a statisztikákban, még a határidő előtt.

A Zeekr, a Geely prémium márkája, 2024 végén Xiamen városában egy különleges stratégiát alkalmazott. Ennek eredményeként az eladási számok drámaian megugrottak. A kutatások szerint a siker titka abban rejlik, hogy számos autót biztosítottak, ám ezek még nem találtak gazdára.

Több ügyfél tapasztalata alapján kiderült, hogy sokan nem voltak tisztában azzal, hogy a megvásárolt autójuk biztosítása már jóval a vásárlás időpontja előtt életbe lépett. Ennek következményeként a biztosításuk idő előtti lejárata komoly problémát okozott, hiszen sokan nem számítottak erre. Volt olyan eset is, amikor az érintettek kárt szenvedtek, és amikor megpróbálták érvényesíteni a visszatérítési igényüket, azt sajnos elutasították.

A Zeekr a védelmében azt állítja, hogy az érintett autók kiállítási célokat szolgáltak, és nem kerültek nyilvántartásba eladásként – emellett azonban konkrét bizonyítékokat nem szolgáltattak erre vonatkozóan. A vállalat továbbá bejelentette, hogy egy dedikált vizsgálócsoportot alakított ki az ügy alapos kivizsgálására.

A kínai állami média is felfigyelt a jelenségre, és egyre hevesebben támadja a "nullkilométeres használt autók" gyakorlatát. Ezen a kifejezéssel illetik azokat a járműveket, amelyek bár az új autók között szerepelnek a nyilvántartásban, valójában már biztosítva vannak, és csak később jutnak el a vásárlókhoz.

A kormányzat és az iparági érdekképviseletek jelenleg azon dolgoznak, hogy megtalálják a megoldást a problémára. Egy lehetséges intézkedésként felmerült, hogy bevezetnének egy szabályozást, amely megakadályozná, hogy egy frissen regisztrált autót fél éven belül újra értékesítsenek. Azonban ezt a hírt később pontosították, és hivatalos döntés még nem született.

Közben számos kereskedői szövetség fejezi ki elégedetlenségét: véleményük szerint a gyártók irreálisan magas eladási célokat állítanak fel, ami arra kényszeríti őket, hogy manipuláljanak a számadatokkal.

A Reutersnek nyilatkozó egyik Neta-kereskedő szerint több autó, amit már "eladtak" papíron, valójában még mindig náluk áll a raktárban. A cég üzenete egyértelmű volt: "csináljátok csak, mindenki ezt teszi".

A Zeekr esetében Xiamenben 2024 decemberében összesen 2737 járművet regisztráltak eladásként. Ebből 2500 autót vállalatok vásároltak meg, és mindössze 271 jármű kapott tényleges rendszámot. Ez azt sugallja, hogy az eladott autók túlnyomó része valójában nem került el a végfelhasználókhoz.

A történtek súlyosan megkérdőjelezik a vásárlói bizalmat, torzítva ezzel az iparági statisztikákat, és hátrányos helyzetbe hozhatják a tisztességesen dolgozó gyártókat. A kínai autópiac már amúgy is telített, és évek óta egy folyamatos árháború zajlik benne – sok gyártó jelenleg a túlélésért küzd.

A mostani botrány talán elindít egy tisztulási folyamatot, de ehhez az is kell, hogy a hatóságok valóban lépjenek, és ne csak figyelmeztetésekkel próbálják visszatartani a szereplőket - írja a Reuters.

Related posts