Kényelmesebb, gyorsabb, környezetbarátabb: Budapest új villamosflottája több tucat új járművel bővül! - Helló Magyar


A BKK és a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium sajtótájékoztatót tartott, ahol bejelentették a legújabb támogatási szerződést, amely az Európai Unió forrásaiból fedezi az új CAF-villamosok beszerzését. Ennek a projektnek köszönhetően a budapesti utasok egyre több alacsonypadlós, klimatizált és akadálymentes villamossal utazhatnak a főváros vonalain, ami nemcsak kényelmesebb, hanem gyorsabb és környezetbarát közlekedési lehetőségeket is kínál. Az új flottából eddig 20 jármű már forgalomba állt, és a tervek szerint az utolsó villamos 2026 végére kezdheti meg szolgálatát. A járműbeszerzési projekt az Európai Unió támogatásával és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg, összesen 54,15 milliárd forint értékben. Ennek következtében Budapest alacsonypadlós villamosainak aránya a jelenlegi 30%-ról 40% fölé emelkedhet.

A Budafok kocsiszínben került megrendezésre egy közös sajtótájékoztató, amelyen a Budapesti Közlekedési Központ és a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium képviselői vettek részt. Az esemény célja az volt, hogy bejelentsék a BKK és az Irányító Hatóság között létrejött támogatási szerződés aláírását. Ez a megállapodás európai uniós forrásokat mozgósít, az IKOP Plusz-1.1.0-23 felhívás keretein belül, és lehetővé teszi a CAF-villamosok további finanszírozását.

A BKK 2022 novemberében, majd 2023 márciusában összesen 51 villamost rendelt a CAF-tól, ebből 46 rövid és 5 hosszú típust. Ez a beszerzés a 2014-ben aláírt és 2021-ben meghosszabbított szerződés utolsó opciós tételének keretében valósult meg. A spanyol gyártó folyamatosan szállítja az új járműveket, amelyek közül eddig már 20 forgalomba állt. A budapesti közlekedők hamarosan egy újabb villamossal gazdagodhatnak, így a flotta folyamatosan bővül.

Bodor Ádám, a BKK mobilitási vezérigazgató-helyettese a csütörtöki sajtótájékoztatón kifejtette, hogy a BKK fő célja a közösségi közlekedés népszerűsítése és az utazások számának növelése. Ehhez elengedhetetlen, hogy gyors, klimatizált és alacsonypadlós járművekkel, például az új CAF-villamosokkal bővítsük a flottát. Az új villamosok üzemeltetéséhez azonban nemcsak a járművek, hanem a megfelelő kocsiszínek, villamospályák és áramellátás kiépítése is szükséges. Éppen ezért évek óta közösen a BKV-val dolgozunk azon, hogy előkészítsük azokat a fejlesztéseket, amelyek révén a villamosok egyre több vonalon közlekedhetnek, ezáltal szélesebb körben elérhetővé téve a közlekedési lehetőségeket az utasok számára. További európai uniós támogatásokra is számítunk a projekt megvalósításához.

A BKV vasúti üzemeltetési vezérigazgató helyettese, Héri József elmondta: "Ezzel a beszerzéssel a CAF a második legnagyobb darabszámban üzemeltetett villamos járműtípussá válik a BKV-n belül. Ráadásul nem csupán importőrök vagyunk, hanem a hazai szakértelmet is kamatoztatjuk. Az új CAF-okat ugyanis - spanyol felügyelettel - magyar szakemberek, a BKV leányvállalatának, a Vasúti Járműjavító Kft.-nek a munkatársai szerelik össze."

A budapesti villamosprojekt mögött immár több mint egy évtizede feszül a Főváros, a BKV, a BKK és a Magyar Kormány elkötelezett támogatása. Ennek az együttműködésnek köszönhetően a 2014-ben aláírt szerződés teljes opciós mennyiségét sikerült lehívnunk - fogalmazott Székely Zsófia, a CAF területi igazgatója, Felipe Rodrigo Magal szavait tolmácsolva. Az IKOP Plusz szerződés aláírása véglegesen megerősíti a projekt pénzügyi hátterét és biztosítja a sikeres megvalósítást. Örömmel tölt el minket, hogy Magyarország már 111 CAF-villamossal büszkélkedhet, és reméljük, hogy a jövőben tovább bővíthetjük budapesti jelenlétünket.

Dr. Navracsics Tibor, a közigazgatási és területfejlesztési miniszter, kiemelte: "Ezek a villamosok is jól példázzák, hogy Budapest nem csupán helytállt a kihívásokkal teli versenyben, hanem a jövőben is meg fogja állni a helyét azokkal a városokkal szemben, mint Varsó, Bécs, Pozsony, Bukarest, Zágráb, München és Berlin. Ez a verseny nem csupán a fővárosról szól; a valódi tét Magyarország jövője. A budapesti tömegközlekedést nem csupán a főváros lakói veszik igénybe, hanem az egész ország számára fontos közlekedési lehetőségeket kínál."

"A közösségi közlekedés fejlesztése a legjobb megoldás Budapest előtt álló kihívásokra" – nyilatkozta Karácsony Gergely főpolgármester. "Az elmúlt években végrehajtott intenzív járműpark-fejlesztési program jelentős előrelépést hozott a fővárosi közlekedés minőségében. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy egyre több korszerű járművet állíthassunk forgalomba. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy Budapest végre hozzáférjen a szükséges uniós forrásokhoz, amelyek nemcsak az új járművek beszerzését, hanem a szükséges infrastruktúra fejlesztését is lehetővé teszik."

A modern, alacsonypadlós CAF-villamosok, melyek akadálymentesítettek és klímával is rendelkeznek, kiemelkedő szerepet játszanak az utazás kényelmének és az utasok elégedettségének fokozásában. Ezek a járművek nemcsak az esélyegyenlőség elősegítésében fontosak, hanem a klímavédelemmel kapcsolatos célkitűzések megvalósításában és az energiahatékonyság növelésében is jelentős hatással bírnak.

A megújult járműflotta lehetőséget teremt arra, hogy a jelenlegi állományhoz képest több alacsonypadlós szerelvény fuvarozzon azokon a vonalakon, ahol már most is közlekednek. Ez azt jelenti, hogy az 1-es, 3-as, 17-es, 19-es, 42-es, 50-es, 56-os, 56A és 61-es vonalakon folyamatosan nőhet az alacsonypadlós és légkondicionált villamosok jelenléte.

Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével és az európai uniós infrastrukturális források rendelkezésre állását követően - a szükséges beavatkozások (mint például az áramellátás fejlesztése vagy egyes végállomások átépítése) elvégzése után - a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán is megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak. Ezen túlmenően a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának felkérésére a BKK és a BKV vizsgálja a 47-es és a 49-es vonalon történő bevezetés infrastrukturális feltételeit is.

A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.

Related posts