Két és fél milliárd forintért vásároltak békét Győrben, ám ez az állapot nem tartott sokáig.

Kétmilliárd forintért kapott 18 új kukásautót Győr a MOHU-tól - az átadón a fideszes frakcióvezető és az ellenzéki polgármester békében ünnepeltek együtt, pedig néhány napja még egymásnak estek a közgyűlésen. Az elmúlt húsz év legnagyobb győri hulladékgazdálkodási beruházása valóban időszerű volt: a régi, 12 éves járművek évente csak 60 százalékban voltak használhatók, és több tragikus végkimenetelű balesetet is okozott az, hogy a régi járművek nem rendelkeztek megfelelő biztonsági eszközökkel. A járművet használó kukások meg vannak elégedve, de a politikusok békekötés csak órákig tartott.
Tudják, mi a közös a fideszes frakcióvezetőben, az ellenzéki polgármesterben és egy kukásban? Nos, a válasz nem más, mint egy meglepő ebéd a szeméttelep szívében! Ma, a győri hulladékgazdálkodási központban tényleg megtörtént ez a furcsa egyveleg, amikor Fekete Dávid, a Fidesz helyi frakcióvezetője és Pintér Bence, Győr frissen megválasztott polgármestere közösen ünnepelték a 18 új kukásautó átadását a Győri Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. csapatával. Az esemény különös pikantériáját adja, hogy mindez néhány nappal azután történt, hogy a két politikus a közgyűlésen heves vitába keveredett egymással, aminek következményeként a Fidesz frakciójának tagjai - csupán két kivétellel - kivonultak az ülésről. Az ellentétek és a közös ünneplés furcsa kettőssége igazi politikai komédiává varázsolta a helyzetet!
Azonban úgy néz ki, hogy egyikőjük sem tartja a másikat annyira "szemétnek", hogy ne tudjanak olyan fontos és meglepően költséges területen együtt dolgozni, mint a hulladékgazdálkodás.
A MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. (MOHU) jelentős lépést tett a környezetvédelem és a hulladékgazdálkodás terén, hiszen 2 milliárd forint értékben új Mercedes járműveket szállított Győrbe. Ez a beruházás a város történetében az elmúlt húsz év legnagyobb ilyen jellegű fejlesztése. A projekt nem csupán helyi szinten bír jelentőséggel; a MOHU idén országosan körülbelül 100 új kukásautót ad át a területi szolgáltatóknak, és a jövőben összesen 1000 új járművel kívánja modernizálni a magyarországi flottát. Ezzel a lépéssel a cég nem csupán a hulladékgazdálkodás hatékonyságát növeli, hanem a fenntarthatóbb jövőért is dolgozik.
Magyarországon közel 2000 kukásautó van forgalomban, amelyek átlagéletkora 12 év. Ez nemcsak technikai, hanem gazdasági problémákat is okoz. Az ilyen idős járművek csupán 60 százalék körüli működésbiztonságot nyújtanak, vagyis egy évben a napok 60 százalékában bevethetők a különböző technikai problémák miatt, ebből kifolyólag jóval több járművel kell rendelkeznie a vállalatoknak, mint amennyivel ideális esetben képesek lennének lefedni a számukra kijelölt helyeket. Ezzel szemben az új járművek 92 százalékban kihasználhatók, jóval nagyobb űrtartalommal rendelkeznek és megfelelő a tömörítő arányuk, ami azért is fontos, mert a régebbi járművek eleve kisebb űrtartalmú tárolóikat sem tudták kihasználni a tömörítőképességük csökkenése miatt.
A MOHU Zrt. döntése nyomán egy 16 éves kukásautó-flottát frissítettek fel.
- mondta Nagy Csaba, a GYHG ügyvezetője.
Az új generációs járművek nem csupán megbízhatóságukkal tűnnek ki, hanem okos megoldásaik révén is. A Mercedes modellek például a legújabb EURO 6E környezetvédelmi előírásoknak felelnek meg, és a legmodernebb biztonsági technológiákkal vannak felszerelve. Ilyenek többek között a holttérfigyelő rendszer, a kamerás kukaürítés-figyelés, valamint a biztonsági lassító rendszer, amelyek mind a vezető és az utasok védelmét szolgálják.
Runtág Tivadar, a MOHU operatív igazgatója hangsúlyozta, hogy "a hulladékgazdálkodás területének megújítása kulcsfontosságú eleme a kukásautók korszerűsítése, amely jelenleg is zajlik hazánkban".
A közgyűlésen történt események ellenére a mai napon együtt tekintették meg és próbálták ki az új hulladékszállító autót Pintér Bence és Fekete Dávid. Győr polgármestere hangsúlyozta, hogy a közüzemek szolgáltatási színvonala alapvetően meghatározza egy település élhetőségét. A győri önkormányzat cége immár a legmodernebb járművekkel rendelkezik a lakosság és a partnerek kiszolgálásához.
Kiemelkedően fontos környezetvédelmi szempont, hogy az új kukásautók csökkentett károsanyag-kibocsátással működnek. Ennek köszönhetően a nélkülözhetetlen hulladékgyűjtési feladatok elvégzése során lényegesen kisebb mértékben terhelik a környezetünket.
Győr számára kiemelkedő fontosságú, hogy a győri GYHG korszerű, a jelenkor elvárásainak minden aspektusában megfelelőséget biztosító technológiákkal és eszközökkel végzi tevékenységét.
- mondta Pintér Bence, aki megjegyezte, hogy a GYHG átláthatósági szempontból is példát mutat más vállalatoknak, ami miatt nagyon hálás a cég vezetésének.
A győri Fidesz-KDNP frakcióvezetője is kiemelte, hogy fontos előrelépés ez az újítás a társaság életében, hiszen Győr és további 111 település mintegy 300 ezer fős lakosságának, intézményeinek és közterületeinek hulladékszállítási kiszolgálását végzik.
Örömmel tölt el, hogy Győrben és a környező településeken modern berendezések segítik a fejlődést. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy folyamatosan támogassuk ezeket a jövőbe mutató projekteket, hiszen a térségünk fejlesztése minden területen kiemelt célunk.
- nyilatkozta Fekete Dávid.
Természetesen lényeges, hogy a politikai és üzleti vezetők mit közvetítenek a beruházás kapcsán, ám sokkal lényegesebb, hogy azok, akik nap mint nap az új kukásautókkal dolgoznak – sőt, már néhány napja használják is őket – milyen véleménnyel vannak róluk. Az ő tapasztalataik és észrevételeik sokkal inkább tükrözik a valós helyzetet és hatással lehetnek a jövőbeli fejlesztésekre.
A kukások pedig nagyon lelkesednek az új járművekért. Az egyik sofőr elmondta, hogy kényelmes az autó, és minden szempontból sokkal jobb és biztonságosabb, mint a korábbi járműve. Egy problémája azonban akadt az elmúlt néhány nap alatt, mégpedig az, hogy az első biztonsági érzékelők kicsit túlérzékenyek, még a járdán sétálókat is látja, nem egyszer pedig le is fékez miattuk. Hozzátette, hogy ez még csak lehet a tanulási fázis hibája, hiszen az új járművek rengeteg olyan technikai újítással vannak felszerelve, amelyekkel korábban nem dolgoztak.
Munkájukat új tabletek is segítik. Ezeken jelenik meg, hogy melyik ügyfél hulladéktárolóját üríti éppen az autó, amit a kukákba szerelt chippek alapján ismer fel a jármű.
Nem mellesleg még új autó szaga van. Ez elég nagy élmény
- jegyezte meg a cég egyik munkavállalója.
Közben egyébként azt is megtudtuk, hogy a tavalyi évben nyereséges volt a GYHG, így ki tudták fejezni "hálájukat" a munkavállalóknak. Ez a gyakorlatban azt jelenit, hogy a kukásautók sofőrjei bruttó 600 ezer forintot keresnek, ami mellé jár még kafetéria, iskolakezdési támogatás, 13. havi fizetés sőt nyaralás támogatás is. A kukásautó hátulján állók valamivel kevesebbet keresnek, de a plusz juttatásokat ők is megkapják, és bármikor, ha plusz pénze van szükségük, vállalhatnak túlórát, amit a cég kifizet.
A jármű nem képes tolatni, amíg a kukások nem tartózkodnak a lehajtott fellépőn, mivel egy nyomásérzékelő automatikusan leállítja a hulladékszállítót. Ez különösen lényeges, hiszen a múltban számos, sajnálatos kimenetelű baleset történt abból kifolyólag, hogy a kukásautó holtterében lévő munkást elütötték tolatás közben. Annak érdekében, hogy az ilyen tragédiák elkerülhetők legyenek, az új teherautókra holttérfigyelő kamerákat is felszereltek.
A munkakörülmények jelentős javuláson mentek keresztül: a fellépő felület kényelmesebbé vált, a kapaszkodók ergonomikusabbak, így a munka során sokkal könnyedebben lehet dolgozni. Különösen észrevehető ez az emelési sebesség precíz beállításánál és a nagy méretű kukák kezelésénél, ahol a finomhangolás igazán jól jön.
Természetesen felmerülnek észrevételek is. Azonban ezek a megjegyzések nem az új járművet célozzák meg, hanem inkább a hulladéktárolók minőségét érintik. Egy tapasztalt munkatárs rávilágított, hogy a kukák anyaga lehetne erősebb, mivel a folyamatos használat következtében könnyen repedeznek.
A mai nap Győrben igazán emlékezetes volt, hiszen a munkavállalók boldogan üdvözölték új járműveiket, amelyek talán még az életüket is megóvhatják. Külön érdekesség, hogy a politikai táj is békésebb pillanatokat élt meg, még ha ez csupán néhány óráig tartott is. Mielőtt azonban visszaértünk Budapestre, máris érkezett egy levél a győri polgármester frakciójának sajtóosztályától, amelyben egy videóval illusztrálták, ahogy a győri Fidesz kivonul a közgyűlésről, miután Pintér Bence polgármester szembesítette őket a 210 milliós hiánnyal, amelyet okoztak. Az élet persze tovább halad, de legalább a kukásautók már biztosan a helyes úton járnak.