A Tesla egy jelentős hibát követett el, amely milliárdokat emészthet fel Musk számára.

A Tesla vezére évekkel ezelőtt azt állította, a tőle vásárolt járművek előbb-utóbb képesek lesznek teljesen önállóan elvezetni magukat. Az ígéret azóta sem teljesült, egy bírói döntés miatt pedig Musknak felelnie kell ezért - írja az UNILAD.
2016 óta a Tesla azzal is hirdette magát, hogy az azt követően gyártott autóit ellátta a teljes önvezetéshez szükséges hardverrel, és végül az összes járművébe eljut majd a szoftverfrissítés, mely önjáróvá teheti őket.
Bár a vállalat az évek folyamán eltérő tartalommal alkalmazta a teljes önvezető képesség fogalmát, Musk folyamatosan hangoztatta, hogy autóik egyszer robotaxivá fognak fejlődni. Ezt a jövőt a 4-es és 5-ös szintű önvezetés elérésével képzelte el, amely lehetővé tenné a járművek felügyelet nélküli működését, akár anélkül is, hogy bárki üljön a volán mögött.
Évekkel később azonban úgy tűnik, hogy ez a fontos mérföldkő még mindig távol áll a megvalósulástól.
2022-ben egy mérföldkőnek számító ítélet született, amikor egy bíró arra kötelezte a Teslát, hogy ingyenesen cserélje ki egy autótulajdonos fedélzeti számítógépét egy modernebb verzióra. Ezzel lehetővé tette, hogy a tulajdonos extra költségek nélkül csatlakozhasson a vállalat Teljes Önvezetés programjához. A Tesla korábban, 2016-ban tett ígérete szerint, minden abban az évben készült, illetve későbbi modellek esetében biztosította volna a hozzáférést.
A tulajdonosoknak rendelkezniük kellene az ehhez való hozzáférést biztosító hardverekkel gépjárműveikben.
Idén januárban azonban Elon Musk elismerte, az HW3 számítógépek nem elég erősek a felügyelet nélküli önvezető képesség eléréséhez. A bíró döntése értelmében tehát akár mind a 4 millió érintett Tesla-tulajdonos kérvényezhetné az ingyenes cserét egy jobb verzióra.
A Tesla különböző modelljeiben, a Model 3-tól kezdve egészen a Model X-ig, a HW3 gépek működnek. Az új hardverek integrálása minden egyes járműnél precíz mérnöki munkát követel meg, ahogy arról az International Business Times is beszámolt.
Iparági becslések szerint ez akár 10 milliárd dollárnál is többe kerülhet a cégnek.
Ha a Tesla a vásárlók kártalanítása mellett döntene, számos kihívás merülne fel. Először is, fontos lenne pontosan megállapítani, hogy mekkora kártérítés illet meg az egyes autótulajdonosokat. Sokuk már évekkel ezelőtt vásárolta meg azokat a járműveket, amelyek önvezetési funkciókat ígértek, így a kártérítési összeg meghatározása nem csupán bonyolult, de igazságos is kell, hogy legyen.
A helyzet megfelelő megoldásának hiánya a legrosszabb forgatókönyv szerint akár újabb jogi eljárásokhoz és a márka iránti bizalom csökkenéséhez is hozzásegíthet.