Kovács Kázmér: A magyar autósok számára óriási megpróbáltatást jelentene, ha az uniós szabályozás szigorodna a műszaki vizsgáztatás terén.


Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának tagja, az InfoRádióban kifejtette, hogy az Európai Bizottság által tett javaslatok jelentős hatással lennének a magyar autósokra, akik várhatóan drasztikusan megemelkedett költségekkel nézhetnek szembe.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, az Európai Bizottság átfogó javaslatcsomagot terjesztett elő a járművek műszaki vizsgáztatásáról, nyilvántartásáról és közúti ellenőrzéséről szóló uniós szabályozás módosítására. A javaslat szerint minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra évente kötelező műszaki vizsga vár. Ezzel párhuzamosan a motorkerékpárokra vonatkozó jelenlegi kivételeket megszüntetnék: a 125 cm³ feletti motorok számára is kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsgálat. A műszaki vizsgák technológiai színvonala is emelkedni fog: az új járműtípusokra - különösen az elektromos autókra - szabott ellenőrzések bevezetését írná elő az EU. Tesztelni kell majd például a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek épségét is.

"Ez még nem hivatalos szabályozás, csupán egy javaslat, amely mellett és ellen is felmerülnek érvek" - nyilatkozta Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi bizottságának tagja az InfoRádióban. Az idősebb autók évente esedékes vizsgáztatása a számítások szerint milliós nagyságrendben érintené a magyar autótulajdonosokat, hiszen a hazai járműpark átlagos életkora 14-15 év. Az igazi kihívást az jelenti, hogy ez a változtatás jelentős költségnövekedést idézne elő a jelenlegi szabályozásokhoz képest, amelyek értelmében az autókat kétévente kötelező műszaki vizsgálatra kell vinni.

Az ügyvéd szerint az is kérdéses, hogy a vizsgaállomásoknak lenne-e kapacitásuk a megnövekedett feladatok ellátására, és nemcsak a műszaki kapacitás a bizonytalan, hanem az is, hogy van-e ehhez elég megfelelő hatósági jogosítvánnyal rendelkező vizsgabiztos is.

Kovács Kázmér nem tartja valószínűnek, hogy ezt változatlan formában végül elfogadják, példaként említette, hogy korábban nagy port kavart az idősek jogosítványhosszabbításának a szigorítása is, és végül abból sem lett semmi.

Az Európai Bizottság indoklása szerint a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki, de az ügyvéd szerint elenyésző számú balesetet okoz az érintett autók műszaki hibája, sokkal gyakoribb az emberi mulasztás,

"Én nem gondolom, hogy ebben a formában elfogadják az előterjesztést, de lehet szigorítás, ha nem is ilyen mértékű" - mondta az ügyvéd.

Related posts