A pedagógusképzés iránti érdeklődés jelentős növekedésen ment keresztül - vajon egy új fejezet kezdődik az oktatás világában?

Balatoni Katalin, a pedagógiai újítások és a családbarát oktatási környezet fejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos, arról számolt be, hogy a pedagógusképzésre jelentkezők száma soha nem látott mértékben emelkedik. A Magyar Nemzetnek adott interjújában kiemelte, hogy a tanári bérek emelkedése jelentős hatással volt a pedagóguspálya iránti érdeklődés növekedésére. Az iskolaigazgatók egyre több önéletrajzot kapnak, ami azt jelzi, hogy a pedagógus szakma egyre vonzóbbá válik a fiatalok és a pályájukat megváltoztatni kívánók számára.
A 2022-es statisztikákhoz viszonyítva 2024-re a pedagógusképzéseket választó diákok száma kétszeresére nőtt. 2025-ben pedig még egy újabb háromezres emelkedést figyeltek meg. Tavaly szeptemberben 15 ezer hallgató indította el tanulmányait, míg idén már a húszezres határt is átlépték a jelentkezők.
Balatoni Katalin szerint az igazságos és teljesítményalapú bérezés kulcsfontosságú. Aki többet vállal, az több juttatásban részesül - ez nemcsak anyagi elismerés, hanem motiváció is. A béremelés mellett 2024-ben bevezették a 20 százalékos esélyteremtési illetményt is, amelyet azok a pedagógusok kapnak, akik hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkoznak. Emellett bevezetnek egy akár havi 60 ezer forintos teljesítményalapú jutalmat is, amelynek odaítélésénél fontos szerepet kapnak a szakmai szempontok mellett a tanulók és a szülők visszajelzései is.
A miniszteri biztos hangsúlyozta, hogy a béremelés önmagában nem elegendő: a pedagógusok társadalmi és szakmai elismerését is erősíteni kell. Egy sikeres oktatási rendszerhez elengedhetetlen, hogy a pedagógus támogató környezetben dolgozhasson, és motiváltan végezze munkáját.
A tavaly bevezetett iskolai mobilhasználati korlátozásról szinte kizárólag pozitív visszajelzések érkeztek. A diákok figyelme jelentősen javult, és a közösségi interakciók, valamint a fizikai aktivitás is megnőtt. Balatoni Katalin úgy véli, hogy ez a változás segít a gyerekeknek visszatalálni a valódi gyerekkor élményeihez. A túlzott mobilhasználat ugyanis gyakran hozzájárulhat a különböző képességzavarok megjelenéséhez, ami nemcsak a tanárok és családok, hanem leginkább maguk a gyerekek életét is megnehezíti.
A miniszteri biztos beszélt az óvodai nevelés alapprogramjának módosításáról is. Ennek célja, hogy nagyobb szerepet kapjon az élőszavas mesélés, a népmese, a néptánc és a hagyományőrző magyar játékok. Emellett fontos elem a természetközeli szemlélet erősítése és a napi rendszeres testmozgás. Digitális eszközöket pedig csak korlátozottan engednének az óvodákba. Az iskolakezdésre való felkészülést is támogatja az új program: minden nagycsoportos napi 45 perc célzott fejlesztést kap majd.
Szeptembertől egy új, életkor-specifikus digitális tananyagcsomag lép színre, amely az egészségtudatos nevelést hivatott támogatni. A Netfit-mérések aggasztó eredményei szerint minden negyedik gyermek túlsúlyos vagy elhízott, és ez a helyzet különösen súlyosbodik a középiskolás korosztályban, ami komoly egészségügyi kockázatokat von maga után. A mozgás tehát kulcsfontosságú szerepet játszik: nem csupán a fizikai kondíció javítása érdekében, hanem a kognitív fejlődés szempontjából is elengedhetetlen.
Magyarország az utóbbi években kiemelkedő szereplővé lépett elő az európai digitális tananyagok világában. A tanulók innovatív okostankönyveken, QR-kódokkal kiegészített tartalmakon és online osztálytermeken keresztül sajátíthatják el az ismereteket. Balatoni véleménye szerint a cél egy olyan modern, ugyanakkor emberközpontú oktatási rendszer megteremtése, amely a jövő generációjának igényeit szolgálja.