Mintha egy láthatatlan kéz követné az autósokat, a 2024 és 2026 közötti időszakban körülbelül 444 milliárd forint extra adót emelne ki a zsebükből az Orbán-kormány.


A kabinet az Európai Unióra hivatkozik, ám a valóságban saját hatalmával él vissza.

Az Európai Unió hivatalos lapjában tegnap közzétették az üzemanyag-jövedéki adó legalsó, 2026-ra vonatkozó, forintban kifejezett szintjét, amelyről Tóth Bertalan, az MSZP frakcióvezetője tájékoztatta lapunkat. Az új érték 388,7 forintos euróárfolyamon alapul. Fontos tisztázni, hogy az üzemanyagok jövedéki adójának alsó határát az EU euróban állapította meg, és ez a szint a benzin esetében 21, míg a gázolajnál 15 éve változatlan. Ennek ellenére a Fidesz kommunikációja azt sugallja, mintha Brüsszel évente módosítaná a Magyarországon érvényes alsó határt. A valóság azonban az, hogy a forintban kifejezett mértéket az uniós szabályok értelmében évente az előző év október 1-jei hivatalos árfolyam alapján, csupán a hazai valuta árfolyamváltozásai miatt szükséges frissíteni.

Mindezek nyomán Magyarországon a jövedéki adó EU által elismert legalsó lehetséges mértéke 2026-ban benzin esetén 177, gázolajnál pedig 163 forint (a cikkünkben közölt, kerekített, literenkénti adómértékek bruttóban értendők). A tényleges jövedéki adó viszont jelenleg a benzin esetén 202, a gázolajnál pedig 189 forint. Az idei minimumszint a tavaly figyelembe vett, a mostaninál közel 10 forinttal magasabb, 398 forintos euróárfolyam miatt 181, illetve 167 forint. Az Orbán-kabinet tehát az Unió által még engedélyezett alsó szinthez képest benzin esetében 19-20, gázolajnál pedig 22 forinttal már ma is túladóztatja az autósokat.

A magyarok számára egy új autó beszerzése manapság egyre nehezebb feladat, hiszen a debreceni BMW és a kecskeméti Mercedes árnyékában sokak számára még az esztergomi Suzuki is elérhetetlen álommá vált.

A jelenség már eddig is jelentős felháborodást váltott ki az adócsökkentőként és az autósok védelmezőjeként bemutatkozó Orbán-kabinet körül. A magyar kormányok az elmúlt évtizedekben hagyományosan arra törekedtek, hogy az üzemanyagok jövedéki adója a lehető legközelebb maradjon az uniós alsó küszöbhöz. Érdekesség, hogy hat évvel ezelőtti tudósításunk alapján a Fidesz-KDNP kormányzása alatt 2011 és 2018 között a jövedéki adók mértéke meghaladta az uniós minimumot, amivel összesen 665 milliárd forintot vontak ki az autósok zsebéből. Miközben a Covid-járványra és az ukrajnai konfliktusra hivatkozva, különösen a 2022-es benzinárstop idején, a kabinet jelentősen csökkentette a jövedéki adót a küszöbérték alá, a forint gyengülése miatt az átszámított alsó határ folyamatosan emelkedett. Brüsszel 2023-ban figyelmeztette Magyarországot, hogy 2024-től ismét emelni kell a megengedett alsó határ fölé a jövedéki adó mértékét. Az Orbán-kabinet ezt a sajátos stílusával valósította meg: bár a minimumszint eléréséhez elegendő lett volna 28-26 forint emelés is, az EU-ra hivatkozva mindkét üzemanyag esetében 41 forinttal emelték meg az adót. Így tehát a valóságban 13, illetve 15 forintról saját hatáskörben hoztak döntést.

Amerikai vámok növelése és kínai luxusadó: az autógyártók nem ilyen jövőt képzeltek el 2025-re.

2024-re a jelek szerint az uniós alsó határ végleg a kormány árnyékába került. A csökkentés helyett úgy döntöttek, hogy a jövedéki adót a következő évben az adott esztendő inflációs üteme szerint emelik. Idén januárban ez 4,1%-os emelést eredményezett, amivel a túladóztatás mértéke már 20-22 forintra ugrott. A friss szabályok alapján a júliusi 4,3%-os infláció újabb 9-8 forintos emelést jelent, így a túladóztatás mértéke már 33-34 forintra nő. Igaz, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szeptemberben bejelentette, hogy ezt a lépést elhalaszthatják hat hónappal, vagyis 2026 júliusáig. Bár az érdemi indoklás elmaradt, az országgyűlési választások áprilisi időpontja már közismert.

Az Orbán-kormány az adóterhek növelésével várhatóan 2024-re 117 milliárd forintot vonhat el az autósok pénztárcájából. Ha az üzemanyagforgalmat a jelenlegi szinten tartjuk, akkor az idei évre ez a szám 140 milliárdra emelkedik, míg 2026-ra, figyelembe véve az első és második félév eltérő adómértékeit, akár 187 milliárd forintra is nőhet. A három év összesített adóterhe így összesen 444 milliárd forintot jelent.

Az MSZP üzemanyagadócsökkentést javasol

Orbán és Matolcsy együtt tette tönkre a forintot: ezért is magas az üzemanyagok jövedéki adója; magasabb, mint amit az EU minimálisan előír - vélekedett számításaink kapcsán Tóth Bertalan. Az MSZP-frakcióvezető ezért kezdeményezni fogja az Országgyűlésben az adómérték csökkentését az uniós alsó határra. Ez 2026-tól önmagában literenként mintegy 25 forinttal olcsóbb tankolást tenne lehetővé - szögezte le lapunknak Tóth Bertalan.

Related posts