Idén az elnökjelöltek rekordmagas összegből finanszírozták kampányukat.


Az Expert Forum legfrissebb információi alapján az idei államfőválasztás eddig a legdrágább esemény volt Románia történetében. Az Állandó Választási Hatóság május 7-én nyilvánosságra hozott adatai szerint a jelöltek május 2-ig összesen 180 millió lejes költségvetéssel rendelkeztek, és ebből 144 millió lejt költöttek el.

A kampányfinanszírozás jelentős része hitelekből származik, a pártok összesen 108,9 millió lejt utaltak be. A legnagyobb támogatást Crin Antonescu kapta: a PSD 76,4 millió lejjal, az RMDSZ 2,4 millió lejjal, míg a Nemzeti Liberális Párt 2 millió lejt biztosított. Az AUR 26,9 millió lejt költött George Simion kampányára, míg a Mentsétek meg Romániát Szövetség (USR) 1,2 millió lejt jelentett be a költségeik között.

A civil szervezet álláspontja szerint Antonescu a kihívóival szemben jelentős párttámogatást élvezett, ám ez nem vezetett a várt sikerhez. "Úgy gondoljuk, hogy a bevételek és kiadások 81 millió lejes határa túl magas, érdemes lenne csökkenteni" - fogalmaztak. Antonescu neve mellett a bevételek terén szinte eléri a megadott plafont, miközben körülbelül 64 milliót költött el kampányára. Ezzel szemben George Simion, az AUR vezetője, közel 39 millió lejes kampányköltségvetést jelentett, amelyből 20 milliót használt fel. Az ő költése körülbelül megegyezik a független jelölt, Nicușor Dan kiadásaival, aki szintén hasonló bevételt könyvelhetett el. Victor Ponta viszont megelőzte őket, hiszen ő 34,5 millió lejes bevételt és kiadást tudott felmutatni.

Az Expert Forum kimutatása alapján tavaly összesen csak 109,5 milliót költöttek a jelöltek, 2019-ben 78,4 milliót, míg 2014-ben 32,2 milliót.

Az idei évben a költségvetés felének jelentős része online szolgáltatásokra került, míg a hagyományos sajtóban folytatott kampányokra 26 százalékot fordítottak, és csupán 6 százalék jutott nyomtatott hirdetésekre. A fennmaradó összeget szociológiai kutatásokra, tanácsadásokra, utazásokra és egyéb célokra használták fel. Érdekes módon, a költségvetés arányában Nicușor Dan, Victor Ponta és az AUR képviselői több pénzt költöttek reklámokra, mint más tevékenységekre, azonban ha az abszolút összegeket nézzük, akkor a PSD a legnagyobb támogatást Crin Antonescu népszerűsítésére fordította. A kampányhajrá során a közösségi média platformjain Antonescu és Nicușor Dan költötte el a legnagyobb összeget hirdetésekre.

Related posts