Sokan félreértik a jobbról való előzés szabályát, pedig van néhány fontos szempont, amit érdemes jól megérteni: ebben az esetben a manőver teljesen jogszerű.


Még nem áll rendelkezésünkre minden információ arról, hogy az új KRESZ milyen hatásokat gyakorolhat a közlekedésünkre jövőre, de sokan úgy tűnik, nem ismerik a jelenlegi szabályozás egyes aspektusait sem.

A KRESZ világosan definiálja az előzés fogalmát, és kilenc alapvető szabályt sorol fel, amelyek irányelveket adnak a járművek előzésére vonatkozóan. Az előzés alapvetően balról történik, de bizonyos helyzetekben megengedett a jobbról való előzés is. A SONLINE a kérdéskör részletesebb megértése érdekében szakoktató véleményét kérte ki, hogy még világosabbá tegye a szabályok alkalmazását.

A KRESZ előírásai szerint jobbról való előzés kizárólag bizonyos körülmények között engedélyezett. Ezt a manővert akkor hajthatjuk végre, ha egy villamos az egyirányú forgalmú úton az úttest bal oldalán halad, vagy ha olyan járművet előzünk, amely megkülönböztető jelzést (villogó sárga fényjelzést) használ. Emellett, ha egy jármű balra szeretne kanyarodni és az úttest bal szélén áll, azt is csak jobbról szabad megelőzni. Azonban kiemelten fontos, hogy ezeket a manővereket csak akkor végezhetjük, ha ezzel nem veszélyeztetjük a többi közlekedőt, legyen szó autókról vagy gyalogosokról.

Az előzés KRESZ szerinti definíciója alapján világossá válik, hogy...

minden előzés elhaladás, de nem minden elhaladás előzés.

Tehát az előzés kizárólag akkor minősül előzésnek, ha sávváltás is történik. Ha két jármű párhuzamosan halad különböző forgalmi sávokban, és egymás mellett haladnak el, az nem számít előzésnek – ezt a KRESZ világosan rögzíti.

Kerti Elemér, somogyi szakoktató szavaival élve, fontos tisztázni, hogy nem a szabálytalan előzés, hanem a szabályos elhaladás esete áll fenn, amikor egy több sávra osztott úton a bal oldali sávban lassan haladó jármű mellett a jobb oldali sávban közlekedő gyorsabb autó jobbról halad el. Ez a helyzet a közlekedési szabályok értelmében teljesen megengedett, amennyiben a manőver biztonságosan és a forgalmi körülmények figyelembevételével történik.

Ami ebben a helyzetben elfogadhatatlan, az a hirtelen és különösen kockázatos sávváltásokkal történő "szlalomozás". Ezt a kérdést egy korábbi rendőrautós videó kapcsán tette fel az Index, és az illetékes minisztérium (NFM) részletesen válaszolt rá. A leglényegesebb tehát az, hogy a vezetőnek alaposan meg kell győződnie arról, hogy manővere nem veszélyezteti a többi közlekedőt.

Related posts