A magyar turizmusban egyre inkább érzékelhető a növekvő pesszimizmus, ami figyelmet érdemel. Fontos, hogy odafigyeljünk a figyelmeztető jelekre, amelyek arra utalhatnak, hogy a szektor jövője komoly kihívásokkal néz szembe. A Spabook elemzése alapján érde
A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) együttműködve a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel rendszeresen, havonta elemzi a turizmus várható konjunktúráját. Ennek eredményeként publikálják a Turizmus Konjunktúra Indexet, amely legfrissebb adatai aggasztó trendet jeleznek: a turizmus és vendéglátás területén dolgozó szolgáltatók körében egyre inkább növekszik a pesszimizmus – értesült a Spabook.net.
A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 20%-a növekedést, 46%-uk stagnálást, 34%-uk visszaesést vár a vendégéjszakák számában. A vendéglátásban működők közül 10%-a vár vendégforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg 72% stagnálást, 18%-uk pedig visszaesést vetít előre. Az egyéb turisztikai szektorban működők 17%-a vár ügyfélforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, 46%-uk stagnálást prognosztizál, míg visszaesést 37% vár.
Az index értéke az elmúlt két hónapban összesen 6 ponttal csökkent, majd az októberi hónapban további 7 pontos visszaesést mutatott, így a jelenlegi szintje 8 ponttal marad el az előző év azonos időszakától. A szálláshely-szolgáltatási szegmensben az index -16 pontra esett, ami 8 pontos csökkenést jelent, míg a vendéglátóipar területén 11 ponttal szintén -16 pontra süllyedt. Ezzel szemben az egyéb turisztikai ágazatban az index -9 pontos szinten stagnált.
Létszámkategóriák szerinti bontás alapján a konjunktúraindex értéke három méretkategóriában csökkent, míg egyben nőtt (a 6-15 fős cégeknél). A 3 főnél kisebb cégek konjunktúrája teljesen elszakadt a náluk nagyobbakétól, jóval rosszabbul látják a helyzetüket és a jövőt, mint a már méretű cégek. A 6 főnél nagyobb vállalkozások továbbra is kedvezőbben ítélik meg helyzetüket, mint a náluk kisebbek.
Októberben a TKI index 10 ponttal alacsonyabban teljesített, mint a GKI EU által végzett konjunktúrakutatásban mért szolgáltatási szektor indexe, amely -4 pontot mutatott. Ezen kívül a nemzetgazdasági átlagot tükröző GKI üzleti bizalmi index is lemaradt (-9 pont), ahogyan az ipari index is (-9 pont). Ugyanakkor a TKI index eredményei kedvezőbbek voltak az építőipar (-26 pont) és a kereskedelem (-19 pont) mutatóinál.
Ha a 2025. októberi TKI indexet összehasonlítjuk a tavalyi, 2024. októberi értékkel, egy 8 pontos csökkenést észlelhetünk. Az alszektorok közül mindhárom esetében éves viszonylatban romlott a konjunktúra: a szálláshely-szolgáltatások 15 pontos visszaesést mutatnak, az egyéb turisztikai szektor 6 ponttal gyengült, míg a vendéglátás 4 pontos csökkenést könyvelhetett el.
Spabook vélemény: Bár a téma nem kapott széleskörű médiavisszhangot, a budapesti Airbnb moratórium kapcsán korábban felvetődött a szálláshelyek számának kérdése. Az ország különböző pontjain tapasztalható, hogy a koronavírus-járvány idején, és azt követően, a magánszálláshelyek száma ugrásszerűen megnövekedett, ami jelentős mértékben fokozta a versenyt a piacon. Más szóval:
Mivel a belföldi kereslet korlátozott és a fizetőképes réteg - különösen a 40 év alattiak - versenyfutásban állnak az elszabaduló ingatlanárakkal és az otthonteremtéssel, ezért ebből a szegmensből nagyon nehezen érhető el érdemi növekedés a közeljövőben. Érdemes elsősorban a friss nyugdíjasokra célozni, akik a valorizációs szorzó (és az előző évek extrém inflációja) miatt jelenleg meglepően magas induló nyugdíjjal vonulnak nyugdíjba, sok esetben több lesz a havi bevételük, mint az utolsó nettó fizetésük volt. Másik szegmens pedig a 3, vagy több gyermekes családok, akik esetében számítani lehet nagyobb elkölthető jövedelemre.
Ezen kívül, azok számára, akikkel privát tanácsadás keretében foglalkozunk, mindig különös figyelmet szentelünk a külföldi piacra való belépés lehetőségeinek, valamint a külföldi turisták elérésének. Ezt a célt social media kampányok és PPC hirdetések révén igyekszünk megvalósítani. Az ágazatban kedvező jövőbeli kilátásokat tapasztalunk, ezért érdemes erre a területre fókuszálni, miközben a meglévő vendégkör megőrzésére is kiemelt hangsúlyt fektetünk.




